Onze eerste belevenissen in Indonesië - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Larissa en Melissa - WaarBenJij.nu Onze eerste belevenissen in Indonesië - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Larissa en Melissa - WaarBenJij.nu

Onze eerste belevenissen in Indonesië

Door: Larissa en Melissa

Blijf op de hoogte en volg Larissa en Melissa

24 November 2015 | Indonesië, Jogjakarta

Selamat siang,

Hieronder onze eerste belevenissen:
Zaterdag 14 november om 7.00uur ging onze wekker... Yes! Vandaag is de grote dag, de dag waarop onze droom uit gaat komen: drie maanden op reis! Spannend? Ja! Eng? Ja! Zenuwachtig? Pff ontzettend! Maar ook hebben we er hartstikke veel zin in! Na het droppen van onze bagage en wat gedronken te hebben was het afscheidsmoment aangebroken. Nog even genoten we van de dikke knuffels met onze familie en daarna vertrokken we zwaaiend naar de gate. Afscheidstranen werden langzaam weg geveegd en ons avontuur kon beginnen! De vliegreis leek de eerste uren lang te duren, maar gelukkig ging het daarna wat sneller. Na de tussenstop in Hongkong werd onze vlucht vervolgd. Om 13.00 lokale tijd werd de landing in Jakarta ingezet. Nadat we het vliegtuig uitstapten kwam de warme lucht ons al tegemoet. Pfoe! Wat hadden we toch veel kleren aan, klaagden we al. Toen we eenmaal bij de douane aankwamen werden we in eerste instantie chagrijnig dat we de verkeerde rij hadden uitgekozen. Het duurde maar lang allemaal, terwijl de rijen naast ons, zoals gewoonlijk, veel sneller gingen. Uiteindelijk aan de beurt: How long do you stay here? One month! Do you have a visum? Uhh.. No?! Daar begon de eerste ellende. Het Engels praten is voor ons al een les, maar hier in Indonesische zijn ze er ook geen held in. Wat bleek nou, we hadden een visum moeten hebben terwijl het reisbureau tegen ons had gezegd dat dit niet hoefde. Fijn! Probleem 2, je kan niet pinnen of met creditkaart betalen. Ah ideaal.. Gelukkig waren we beide goed gesponsord door het thuisfront en hebben we al onze Indonesische Roepiah bij elkaar gezocht om onze visums te kunnen betalen! Yes, we kregen de stempel! (Ohja... Sorry voor de mensen achter ons, ook de verkeerde rij uitgekozen ;)). Gelukkig waren onze tassen er vrij snel en konden we de transfer naar het hotel pakken.

Jakarta (15-11)
Onderweg vanaf het vliegveld naar het hotel viel ons al op dat Jakarta een drukke en trubbelige stad was. Overal om ons heen werd er getoeterd, auto's reden kriskras door elkaar heen, brommers halen je van links en rechts in... Chaos! Het uitzicht gaf ook wisselende beelden. Dan zag je een mooi gebouw, maar daarnaast stonden er rijen met half gesloopte huizen en krotten. Armoede en rijk door elkaar heen, heel gek. Aangekomen bij ons hotel hadden we niks te klagen. De kamer zag er prima uit en we hebben meteen een frisse douche genomen. We zijn de avond zelf alleen even naar een supermarkt gegaan en hebben daar heerlijke noodles gescoord! Toen zijn we heerlijk in bed beland! In Jakarta zelf was er weinig te beleven, we hebben ons hier voornamelijk voorbereid op wat er komen gaat.

Jakarta – Bogor (17-11)
Vandaag was het tijd om onze eerste bestemming Jakarta achter ons te laten. Op internet hadden we het station, de tijd en de luxe trein met airconditioner al opgezocht en hiermee dachten we dat we alles goed uitgepuzzeld hadden. Maar niets bleek minder waar. Aangekomen op het station bleek namelijk dat we verkeerd zaten. Denk je dat je het zo goed hebt voorbereid konden we weer opnieuw een taxi gaan zoeken. Gelukkig staan die er genoeg, beetje afpingelen en door naar het goede station. Na twee uur reizen arriveerden we op station Bogor. Ook hier waren we weer de populaire toeristen en werden we door iedereen aangesproken of nagekeken. Pfoe je zult maar beroemd zijn, leuk voor een dag maar knettergek word je ervan! Onze planning vandaag was een bezoek brengen aan de botanische tuin van Bogor. Het was even zoeken maar we hadden het gevonden. Tot onze teleurstelling viel dit erg tegen. Op internet leek het park prachtig en werd er vol lof over gesproken. Wij verdwaalden er continu, wisten niet welke paden we moesten pakken en overal lag er troep tussen het groen. Weinig moois dus! Naast een paar, leuk om te hebben, foto's is het enige wat we er nog aan over hebben gehouden muggenbeten en jeuk. De terugweg ging niet zoals gepland, maar chagrijnig worden kan je hier haast niet, de mensen om ons heen zijn erg behulpzaam en willen je graag helpen. Overal waar we langs reden werd er hulp gevraagd en aangeboden zodat wij naar onze eindbestemming konden. Tijdens de rit in de groene busjes komen er continu mensen de deuropeningen van de taxi ingesprongen om te zingen of muziek te maken, ook kleine kinderen... Levensgevaarlijk over de grote weg, maar hier blijkbaar doodnormaal. Wanneer ze klaar zijn komt het handje langs en wanneer ze geluk hebben wordt er wat klein geld aan ze gegeven. Zo aardig als wij zijn, laten wij ze natuurlijk niet met lege handen gaan. Tot we merkten dat er geen einde aan kwam en er continu wel iemand anders de taxi in sprong.

Bogor (18-11)
Over deze dag kunnen we kort maar krachtig zijn: CHILLEN bij Marcopolo Water Adventure. Eerste keer in onze bikini was wel even gek tussen de lokale mensen die hun lichaam goed bedekken voor een verfrissende duik. Maar na even aanzien durfden we het aan!

Bogor – Bandung (19-11)
Vanochtend stond er een vroege wekker voor ons. Om 5.00uur stonden we al klaar voor de nieuwe bestemming: Bandung. Aangezien het 5.00uur in de ochtend was hadden we verwacht dat we lege straten zouden aantreffen, maar nee hoor... Een groot deel van Bogor was al wakker en de markten stonden alweer klaar voor een nieuwe dag. De eerste helft van de busrit hebben we weer eens bevestigd gekregen hoe de omgeving hier verwaarloosd wordt. Er is meer afval te zien dan groen op sommige plekken.. In Bandung gingen we onze eerste nachten in een hostel ervaren. Helaas waren onze verwachtingen te hoog en zaten we weer alleen. We hebben onze dag verder gevuld met het bezoeken van een redelijk luxe winkelcentrum, niet verwacht op deze plek. ’s Avonds zijn we gaan eten bij een restaurant dicht bij ons hostel. We gingen netjes zitten en wachtten geduldig tot we geholpen werden, dit duurde langer dan verwacht. Het personeel zag ons wel zitten en giegelden wat richting ons maar er kwam niemand om ons te helpen. Uiteindelijk na wat moed ingezameld te hebben kwamen er twee meisjes naar ons toe en vertelden dat het zelfbediening was, nu snapten we waarom ze ons aan het ‘ uitlachen’ waren!

Bandung (20-11)
Het is alweer vrijdag! Vandaag zijn we met een privé chauffeur en Oki (werkt bij het hostel) verschillende bezichtigingen gaan doen in Bandung. Na het passeren van de drukke, smalle straatjes en de mega stijlen wegen kwamen we uiteindelijk uit bij de vulkaan Tangkuban Perahu. We merkten meteen dat dit een toeristische plek was, want ook hier waren we weer populair en wilden de Aziaten allemaal met ons op de foto. Leuk voor een keer alleen het hield maar niet op, als we er geld voor zouden vragen zouden we zo rijk zijn. Daarna zijn we naar een theeplantage geweest. De vrouwtjes die daar werkten kwamen al op ons afgerend, begonnen aan ons te trekken en riepen na elke foto: "money, money". Haha we liepen maar snel door de plantage in. Na het schieten van wat mooie foto's zijn we doorgegaan naar de theefabriek. Dit was wel erg interessant! Hier hebben we het hele productieproces van het thee maken kunnen volgen en zien. Als laatste zijn we naar de Ciater Hot Spring geweest. Dit was een park met allemaal heetwaterbronnen verwerkt in kleine watervallen en riviertjes waar je dan met je voeten lekker in kon gaan zitten. Hier hebben we dus mooi kunnen chillen en genoten van het mooie weer in heet water (zweten!)! Als afsluiter van de tour hebben we nog een rondje door het centrum van Bandung gemaakt. Gesloopt belanden we op onze kamer en na een lekkere douche zijn we bij Domino's een heerlijke pizza gaan eten!

Bandung - Pangandaran (21-11)
Vandaag vertrekken we met de bus naar Pangandaran, een reis van ruim 7uur dus een lange zit! Gelukkig kwamen we eindelijk drie Nederlandse medebackpackers tegen in de bus. Leuk om een keer verhalen van anderen te horen en onze eigen belevenissen te kunnen delen. De busreis kon je vergelijken met de houtenachtbaan alleen dan nog een tikkeltje erger. De wegen zijn erg slecht hier en we moesten over een berg, hierdoor hing de bus soms scheef. De combinatie van die twee gaven geen prettige momenten. Na de stop om even te plassen kreeg de chauffeur de bus niet meer gestart... Met z'n alle zaten we in spanning te wachten op het moment dat de bus zijn rit weer kon vervolgen. Aangekomen in Pangandaran lag ons hostel maar 5 minuten lopen van het strand af. Helaas was het erg bewolkt waardoor het uitzicht tegenviel, maar een afkoeling in de zee konden we wel gebruiken! 's Avonds hebben we met de andere backpackers wat gegeten en geborreld in een strandtentje. Bij de terugkomst in ons hostel ontdekten we dat er salamanders op onze kamer zaten, dit was even schrikken. Maar deze twee helden zijn toch lekker gaan slapen, dan maar met extra gezelschap! ;)

Pangandaran (22-11)
Vandaag gingen we samen met twee lokale Indonesiers en de backpackers die we ontmoet hadden op pad! Ook hier duurde de rit weer lang want door de slechte wegen konden ze max. 15 km/uur rijden en ja dat terwijl je constant op en neer wiebelt is een hele zit. We starten ergens in het bos waar uitgelegd werd hoe ze bruine suiker uit palmbomen halen en het proces hiervan. Ook stond ons hier nog een kleine verrassing te wachten. Een bewoonster uit het dorp had een baby vleermuis als huisdier en deze mochten we vasthouden, maar kijken vonden we genoeg haha. Daarna reden we richting de Green Canyon. In een klein motorbootje gingen we via de rivier door het oerwoud, het uitzicht was erg mooi! Hoge rotsen begroeid met groen en als je naar boven keek zag je een prachtige licht inval. Aangekomen bij een stop mochten we erin gaan zwemmen... Na even twijfelen besloten we het toch maar te doen, als je er dan toch bent. Het was de moeite waard! Als derde stop van de tour bezochten we de Bamboo bridge. Dit is een brug die gemaakt is van Bamboo en hij wiebelt ontzettend. Er over heen lopen is al een spannende ervaring maar zelfs scooters rijden er over heen, ook terwijl wij er op stonden. De Bamboo bridge moet om de drie maanden vervangen worden om veiligheid te garanderen. Als laatste activiteit bezochten we de Green Valley. Hier zijn we gaan body craften door de rivier en hebben veel dingen gedaan die erg gaaf waren! Zoals van watervallen af springen, er onder door zwemmen en via een touw van een rots springen! Wat was dit gaaf!! In de avond zijn we met z’n tweeën bij een strandtentje gaan eten en hebben we geborreld met een lokale bewoner die we gisteren in de bus ontmoet hadden.

Pangandaran – Yogyakarta (23-11)
Vandaag zijn we naar het treinstation gebracht en hebben we drie uur in de trein gezeten voor onze volgende bestemming: Yogyakarta! Aangekomen bij het juiste station werden we al opgewacht, met een naambordje, door onze transfer naar het hostel. Bij aankomst werd ons uitgelegd wat er allemaal te doen is in Yogyakarta en waar we lekker kunnen eten. We kozen voor een Indonesisch restaurant en hebben genoten van een lekkere maaltijd. Daarna zijn we, na een verfrissende koude douche, lekker ons bed ingedoken om ons op te laden voor een nieuwe dag!

Yogyakarta (24-11)
Vandaag stond een bezoek aan het waterpaleis en het kasteel van de sultan op de planning. Helaas werd er ons verteld dat deze bezienswaardigheden vandaag gesloten zijn vanwege een ceremonie. Dus moest plan B op tafel komen. Het werd dus een dagje shoppen in de grootste winkelstraat van Yogyakarta. Iets wat wij als twee vrouwen helemaal niet erg vinden. Op onze weg naar de winkelstraat zijn we eerst gestopt bij een batik gallerei. Waar we zelf ook een poging mochten wagen aan de batik kunst. Dit was nog moeilijker dan gedacht. Na nog een rondje gemaakt te hebben in de gallerei zijn we verder gegaan naar de winkelstraat. Hier hebben we ons prima vermaakt en veel gesproken met locals. Op de terug weg naar ons hostel hebben we een man ontmoet die ons meenam voor een korte tour langs het kroton (waterpaleis en kasteel van de sultan). Hij heeft ons veel laten zien en verteld.

Nu is het tijd voor een lekker diner en daarna gaan we vroeg ons bed in, want morgen (eigenlijk vannacht) staat ons de zonsopkomst bij de Borobudur en een bezoek aan de Prambanan te wachten!

• 24 November 2015 - 14:00

Roxan :

Zo! Al veel meegemaakt dames! Na al dit zal Australië wel heerlijk zij qua reizen. Maar Indonesië is mooi!!! Veel plezier bij de tempels. Geniet ervan en ben benieuwd naar jullie volgende verhaal.

• 24 November 2015 - 14:04

Esther:

Zo te horen is het mooi daar en maken jullie genoeg mee. Geniet ervan xx

• 24 November 2015 - 14:17

Anouk:

Hey Meiden!!

Zo jullie hebben al erg veel gedaan en gezien. Geloof goed dat het soms wel wennen is of heel anders.
    Geniet er maar lekker van, hier is het echt ijskoud!

Ik ben jaloers op jullie !

Have fun!

XXXXXXX Anouk

• 24 November 2015 - 14:24

Marco Vd Ven:

Nou dames en dat in 10 dagen, en nog 80 dagen te gaan.
    Ik zal alles van jullie lezen en zie ook dat het een mooi avontuur is, geniet er maar van en tot horens.
    Groetjes XxX

• 24 November 2015 - 14:45

Gijs En Jodi :

Heet meiden!

Wat hebben jullie al veel gezien en gedaan!!! Als we dit lezen willen we er zelf ook naartoe!!! We kijken nu al uit naar jullie volgende verslag.
    Nog heel veel plezier en geniet ervan.

Xxxx

• 24 November 2015 - 15:11

Marian Kerssens:

Wat een mooi verslag en wat zien jullie veel in zon korte tijd het lijkt me een hele ervaring maar prachtig om straks op terug te kijken geniet maar lekker veel plezier grxx

• 24 November 2015 - 15:49

Hetty Van Buuren:

Geweldig om te lezen wat jullie al gezien en meegemaakt hebben, met een lach op mijn gezicht om de dingen die niet gingen zoals jullie hadden verwacht. Geniet ervan en nog veel mooie dagen en belevenissen voor jullie xxx.

• 24 November 2015 - 15:57

Rick:

Woow super gaaf! Jullie hebben het goed naar jullie zin!
    Ben stiekem heel jaloers op jullie haha

Xx rick

• 24 November 2015 - 16:51

Anny Dinnissn:

heel leuk verslag en gezellig om te lezen wat jullie allemaal ondernemen.nog veel plezier.lfs oma

• 24 November 2015 - 17:00

John:

Wat een mooi verslag van deze 2 avonturiers

• 24 November 2015 - 19:15

Stephanie:

Heey Dames,
    Leuke verhalen hebben jullie al.!
    Goed om te lezen dat het goed met jullie gaat en jullie al veel hebben gezien.
    Heel veel plezier.
    Groetjes Xx Stephanie

• 24 November 2015 - 19:19

Wilry:

Super leuk om jullie verslagen te lezen, wat hebben jullie al veel beleefd in die anderhalve week. Ik kijk al uit naar jullie volgende verslagen, het is net of ik er een beetje bij ben als ik het lees. Heel veel plezier nog !!!! Groetjes

• 24 November 2015 - 20:21

Hennie Kerssens:

Hoi Larissa en Melissa,

Mooi om te lezen waar jullie geweest zijn. Ook leuk om jullie belevenissen te lezen. Ik lees wel dat jullie het goed maken en veel zien, wat je zeker hier niet ziet. Zoals mooie natuur, maar ook de hygiëne is iets minder dan hier?
    Heel veel plezier, en lees jullie verslagen met plezier.

Grt. Hennie

• 24 November 2015 - 21:34

Chris:

Klinkt goed lady's!! Fijn om te lezen dat het goed gaat en dat jullie nu al zo veel mooie dingen hebben gezien

• 24 November 2015 - 22:38

Joyce :

Wow wat hebben jullie al veel meegemaakt in een hele korte tijd!
    Ik heb echt met een lach jullie verhalen zitten lezen.
    Genieten samen en fijn dat het goed moet jullie gaat!

Xx Joyce

• 24 November 2015 - 23:22

Ineke:

Leuk om zo een beetje mee te reizen dames, lekker genieten

• 25 November 2015 - 08:36

Elise:

Hey meiden,

Erg gaaf om jullie avontuur mee te beleven

• 25 November 2015 - 18:51

Mieke Verschuren:

Jullie hebben echt al een hoop gezien in die paar dagen dat jullie daar zijn.Ik ben benieuwd naar het volgende verslag van jullie. Veel plezier samen.

• 25 November 2015 - 21:45

Evelien Langenberg:

Wat hebben jullie al veel meegemaakt in zo'n korte tijd. Jullie beschrijven alles zo goed dat ik het helemaal voor me zie en meebeleef. De busritten lijken mij erg vermoeiend maar het vooruitzicht in een nieuwe omgeving nieuwe belevenissen te ervaren is het vast de moeite waard.Knap hoe jullie de probleempjes samen oplossen. Mooie foto's die jullie laten zien. Ik kijk al weer uit naar jullie volgend reisverhaal.

Nou meiden, veel plezier en geniet en pas goed op jullie zelf. Dikke kus van mij! :-)

• 27 November 2015 - 13:04

José Nijhoff:

Hoi backpackers,

Wat een belevenis lijkt me dat wat jullie allemaal zien en meemaken.
    Leuk om die verhalen te lezen, ik ga het er toch met de lagere schoolmoeders over hebben om zo'n reis ook met ons jubileum te maken

• 29 November 2015 - 01:31

Melissa:

Hoi allemaal,

Super bedankt voor alle reacties, erg leuk dat jullie zo enthousiast zijn over ons verhaal. We hopen dat we jullie de rest van onze reis ook zo goed mee kunnen nemen in onze avonturen. Jullie horen snel weer van ons! Xx

• 29 November 2015 - 16:28

Joyce:

Jullie hebben al veel mee gemaakt zeg!! Kei gaaf om te lezen! Geniet er van!
    Groetjes Jeroen, Joyce, Luuk en Roel

• 29 November 2015 - 19:49

Amgela:

Wat hebben jullie al veel gedaan zeg, en die salamanders gatverdamme en dit is nog maar het begin. Kijken jullie uit voor krokodillen in de bush bush ha ha. Have fun en vergeet niet genoeg te relaxen.

• 01 December 2015 - 15:36

Kelly:

Haa meiden ! Wat een mooi verhaal en wat hebben jullie al veel gezien !

Geniete en relaxzee! !