Van het drukke Java, naar het relaxe Bali! - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Larissa en Melissa - WaarBenJij.nu Van het drukke Java, naar het relaxe Bali! - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Larissa en Melissa - WaarBenJij.nu

Van het drukke Java, naar het relaxe Bali!

Door: Larissa en Melissa

Blijf op de hoogte en volg Larissa en Melissa

02 December 2015 | Indonesië, Lovina

Goedemiddag lieve vrienden!

Wij hebben weer een gaatje gevonden om jullie bij te praten over onze verdere avonturen hier.

Yogyakarta (25-11)
Deze nacht stond de wekker erg vroeg, we werden namelijk om 03.15uur voor ons hostel opgehaald om naar de zonsopkomst te gaan kijken. Aangezien het een eindje rijden was dachten we tijdens de reis wel wat te kunnen slapen, maar de wegen waar we overheen moesten waren weer eens slecht net zoals de rijkunsten van de chauffeur! Om 4.45uur kwamen we aan en dachten we er te zijn, maar nee hoor... Een goede ochtendgymnastiek zat erbij inbegrepen. Nog even 10 minuten de stijle trappen beklimmen! Goed voor onze conditie laten we maar zeggen. Eindelijk kwamen we aan op het punt waar je de zonsopkomst kon zien. Omdat het mistig was viel het wat tegen, maar we hebben genoten van het uitzicht! Daarna zijn we naar Borobudur gegaan om de tempel te bekijken. Dit was uiteraard super gaaf, alleen overstroomde het hier weer van de scholieren oftewel continu werden we gevraagd voor foto's en interviews. Niet erg voor een keer, maar na telkens achtervolgd te worden waren we er toch wel klaar mee en zijn we ze maar gaan ontwijken. Tot slot zijn we richting de Prambanan gereden. Een rit van twee uur en een chauffeur waar je knettergek van werd, onderweg probeerde hij nog mensen op te pikken zodat hij nog wat extra's kon verdienen. Dit kostten ons veel tijd, maar gelukkig stapte er een wat ouder Nederlands stel in, die ons vermaakte met hun reisverhalen.. En ja dat waren er veel! Ondertussen hebben we dit stel afgezet bij hun slaapplek en waren wij aangekomen bij de Prambanan. Toen we op de Prambanan tempel afliepen was onze eerste indruk indrukwekkend. Het zag er echt mooi uit! Bij binnenkomst vroegen twee studenten of wij het leuk vonden dat hun mee liepen als gratis gids zodat ze ons wat konden vertellen over de tempels. Dit was wel erg fijn, dan krijg je toch meer beeld bij de betekenis van de tempel en wat het precies allemaal inhoudt. Na het bezoeken van de eerste drie tempels kwam de regen met bakken uit de lucht vallen... Hebben wij weer?! De paraplu en poncho werd voor de dag gehaald en we gingen gewoon door. Terug gekomen in het hostel was het eerst tijd voor een middagdutje en als afsluiting van deze dag hebben we genoten van spareribs bij een Westers restaurant!!

Yogyakarta (26-11)
Na een goede en lange nachtrust gingen we vandaag een kijkje nemen bij het paleis van de Sultan. Deze lag op loopafstand dus we konden een mooie wandeling maken. Aangekomen bij het paleis moest je een klein bedrag betalen voor het maken van foto's, maar dat vonden we geen probleem want dit was vast de moeite waard. Toevallig kwamen we bij binnenkomst de twee meiden tegen die we ontmoet hadden in de bus naar Pangandaran. Na even bijgekletst te hebben moesten we eerst een oudere Nederlandse man afwimpelen, hij was hier alleen en wilde ons even de les wijzen volgens mij, maar gaf alleen maar negatieve opmerkingen over de hygiëne... Hetgeen waar wij juist niet zo moeilijk over doen, dat kun je verwachten in zo'n land. Daarna hebben we onze ronde voortgezet en merkten we dat het niet erg interessant was voor ons. Langzaamaan zijn we terug gelopen naar ons hostel en waren net op tijd binnen! Half uur laten viel de regen met bakken uit de lucht, tot aan de avond is het niet meer droog geweest. Om onze tijd nuttig te besteden hebben we de rit van Yogyakarta naar Bali vastgelegd. In de avond zijn we nog bij de chocolade winkel Monggo geweest, een aanrader als je in Yogyakarta bent. Na eerst een stukje te proeven waren we meteen verkocht! Daarna hebben we gegeten in het Indonesische restaurant Kedai Kebun. Om 20.30uur lagen we al in bed zodat we de volgende dag goed uitgerust aan onze lange reis konden beginnen!

Yogyakarta - Cemoro Lawang (27-11)
De reis naar Bali gaat vandaag van start! Om 7.30uur werden we door een shuttle bus opgehaald. Samen met vijf Spanjaarden vertrokken we richting Cemoro Lawang. Al vanaf de start van de rit was er een discussie tussen de Spanjaarden en de chauffeur over hetgeen wat hun geboekt hadden, dit kwam niet overeenkwam met wat ze kregen. De reis werd wel vervolgd maar de discussie bleef in de lucht hangen. Tijdens de reis kwamen we erachter dat we onze boodschappentas, met de HEERLIJKE Monggo chocolade, waren vergeten... Baalmomentje! Na een reis van 12uur waren we eindelijk aangekomen bij het 'hoofdkantoor' van de organisatie. Hier moesten we ineens overstappen in een ander busje?! Maar voordat we konden overstappen wilden de Spanjaarden eerst nog hun gelijk krijgen. In eerste instantie waren wij geduldig aan het wachten, maar dit geduld raakte na een uur ook op.. Eindelijk was het opgelost en konden we gaan. De spullen werden overgeplaatst naar het gele busje. Geen idee waarom?! Maar het voelde niet prettig. Voor we instapten kwam er iemand onder de bus vandaan voor de laatste reparaties? Eenmaal in het busje kraakte en piepte hij van alle kanten.. En ja daar gingen we dan door de smalle wegen de stijle berg op! Een uur later arriveerden we eindelijk bij ons hostel, we waren wel toe aan ons bed. Maar ach als je denkt dat je alles hebt gehad, kan het altijd erger. We gaan niet alle details uitgebreid beschrijven, maar het leek wel of we in een horror film zaten. Onze, gelukkig maar vier uur durende nacht, kort maar krachtig beschreven: gestalkt door wazige mannen, smerig, stank, ijskoud en geen oog dichtgedaan. En door!

Cemoro Lawang (28-11)
Weer een nacht met weinig slaap om te gaan genieten van de zonsopkomst. Dit keer gingen we met een jeep de bergen in, erg gaaf! Aangekomen bij de top van de berg waren we niet de enige. Er liep een massa toeristen vanuit alle landen rond, met selfiesticks en camera's, om ook de zonsopkomst te bewonderen. En koud dat het was! Gelukkig konden we bij ons hostel een winterjas huren, want deze zat niet in onze backpack haha. Het kou lijden en vroege opstaan was zeker de moeite waard voor het prachtige uitzicht! Met de jeep zijn we verder gereden naar de Bromovulkaan. Het was nog afwachten of we de top van de vulkaan konden beklimmen, aangezien er een week geleden een kleine uitbarsting was geweest. Onderaan bij de Bromovulkaan stonden er tientallen paarden die toeristen continu op en af reden. Maar zo fanatiek als wij zijn beklommen wij de vulkaan gewoon zelf, ook al hadden we wel 'even op adem komen momentjes' nodig. Op de helft van de vulkaan merkten we dat iedereen naar de top van de vulkaan klom, dus we gingen er vanuit dat het wel mee viel met het gevaar en volgden de rest. Boven op de top van de vulkaan zagen we de uitgevormde krater van de Bromo, hier kwam veel rook uit. Door het zwavel hing er ook een lekkere rotte eieren geur in de lucht. Bij terugkomst hebben we ontbeten bij het hostel en werden we een paar uur later weer opgepikt door het gele busje. Zij zouden ons om 10.30uur bij het station in Probolinggo afzetten, zodat we de trein van 11.07 makkelijk zouden halen. De treintickets naar Banyuwangi waren al geboekt namelijk. Maar omdat die dag ervoor ook al veel tegen zat, kon dit haast niet goed gaan. Uiteindelijk dropten ze ons om 11.05uur voor het station... Na het trekken van sprintje en een conducteur aan z'n jasje getrokken te hebben stapten we net op het nippertje de trein in! Hè hè... we zaten! Larissa had blijkbaar nog niet genoeg pech gehad, want we zaten nog geen minuut in de trein en ze spoot met haar cola flesje ook nog eens zichzelf helemaal onder. Is de dag al voorbij?
In de middag kwamen we aan in Banyuwangi, namen hier de ferry naar Gilimanuk. En vanuit daar we met een auto naar Lovina gebracht.
Ondertussen was het al later op de avond en zijn we gesloopt in ons bed belandt!

Lovina (29-11)
Tijd voor het strand! Na de eerste weken rond getrokken te hebben in Java, keken we toch wel erg uit naar Bali. Vandaag stond er dan ook weinig op de planning alleen maar genieten van het strand! Voor we op het strand lagen zaten we alweer vast aan een snorkel tour voor de maandag haha. Heerlijk hebben we genoten van de zon en de, helaas geen afkoelende, warme zee! Continu kwamen er lokale mensen bij ons zitten om een gezellig praatje te houden of hun spulletjes te verkopen. Aangezien wij de enige waren die op het strand lagen, kwamen we er niet altijd gemakkelijk onderuit. ;) De mensen zijn hier erg aardig en zorgen er voor dat je, je meteen welkom voelt! Bij de lunch spraken we met een jongen over de dolfijnen en de watervallen, nu is ook de dinsdag is volgepland! In de avond hebben we bij een standtentje gegeten, onverwachts werd dit een erg gezellige avond! Twee jongens kwamen met hun gitaar bij ons zitten en vermaakten ons met hun zangtalenten! Wij hielden het maar bij onze drink kwaliteiten en genoten van hun muziek. ;)

Lovina (30-11)
Een nieuwe uitdaging stond er vandaag op de planning, voornamelijk voor Larissa. De oceaan angsten overwinnen met snorkelen! We kunnen moeilijk in woorden beschrijven wat we allemaal hebben gezien, maar het was echt prachtig!

Lovina (1-12)
De wekker mocht weer gezet worden! Vandaag gingen we de dolfijnen spotten. Om 5.30uur werden we opgehaald door welgeteld één scooter.. Hoppatee met z'n drieën op één scooter, dat is hier meer dan normaal. In een smal bootje gingen we de zee op. De dolfijnen lieten niet lang op zich wachten en sprongen al snel boven het water uit. Wat was dit mooi!! Een uur lang hebben we hiervan kunnen genieten en daarnaast ook het mooie uitzicht over de zee in de ochtend. Daarna zijn we met de scooter, nu wel twee ;), richting de watervallen gegaan. Dit was driekwartier rijden en ook hier hebben we weer gewerkt aan onze conditie. Na het op en af klimmen van alle hellingen kwamen we eindelijk uit bij de prachtige waterval!! Na het klauteren over de rotsen genoten we van het koude water en het mooie uitzicht!

In de avond hadden we afgesproken om weer naar hetzelfde strandtentje te gaan als zondag. Hier trad de jongen die we ontmoet hadden de hele avond op met zijn band. Al snel werden we door de lokale jongeren betrokken bij hun gezelschap en kon iedereen die het tentje inliep erbij komen zitten, het was erg gemoedelijk allemaal! Ook tijdens deze avond stond muziek maken weer centraal. De gitaar, trommel en microfoon werd de hele avond gebruikt en het bier vloeide rijkelijk! Als afsluiting werd er een kampvuur gemaakt op het strand en genoten we van de zeeruis op de achtergrond. We hebben veel leuke mensen ontmoet, een top avond!

Lovina (2-12)
Na de gezellige avond van gisteren, besloten we vandaag geen wekker te zetten en heerlijk uit te slapen. Daarna hebben we onze dag heerlijk op het strand voortgezet!
Morgen vertrekken we weer naar onze volgende bestemming: Ubud!

• 02 December 2015 - 17:44

Wilry Coolen:

Het is weer genieten als ik jullie verslagen lees. Geweldig wat jullie samen beleven! Kijk weer uit naar het vervolg , geniet van jullie reisavontuur!

• 02 December 2015 - 19:21

Joma:

Wauw het is echt een geweldig avontuur waar jullie mee bezig zijn, en er zit een waar schrijftalent in de dop (y)
    Meiden geniet er nog lekker van xxx

• 02 December 2015 - 20:16

Gijs En Jodi:

Het klinkt alweer geweldig!!! Je kunt merken dat jullie het steeds meer naar je zin krijgen en alle gekke dingen steeds gemakkelijker accepteren. Geweldig!!!! We kijken nu al uit naar jullie volgende verslag. xxx

• 02 December 2015 - 20:18

Esther :

Wauw, was weer een heel verslag maar zo leuk om te lezen. Veel plezier.

• 02 December 2015 - 23:11

Stephanie:

Het klinkt allemaal weer super goed Dames.! Leuk om te lezen. Geniet ervan! Xx

• 03 December 2015 - 00:31

Elise:

Hey lieverds,

Gelukkig krijgen wij veel live/app verslag van jullie!
    Toch is het geweldig om jullie avontuur zo terug te lezen.
    Goed dat we sommige dingen teruglezen en niet al van te voren al weten

• 03 December 2015 - 08:49

Elise:

Vervolg er was iets mis gegaan

• 03 December 2015 - 08:51

Elise :

Enjoy!!!
    Veel liefs XxX Paps (Marco) en Mams ( Elise)

• 05 December 2015 - 19:01

Mieke Verschuren:

Jullie hebben al veel gezien weer deze week.