Onze fantastische tijd op Fraser Island en meer! - Reisverslag uit Surfers Paradise, Australië van Larissa en Melissa - WaarBenJij.nu Onze fantastische tijd op Fraser Island en meer! - Reisverslag uit Surfers Paradise, Australië van Larissa en Melissa - WaarBenJij.nu

Onze fantastische tijd op Fraser Island en meer!

Blijf op de hoogte en volg Larissa en Melissa

22 Januari 2016 | Australië, Surfers Paradise

Agnes Water (9-01 t/m 11-01)
Aangezien de reis vanaf Airlie beach naar Hervey Bay redelijk lang was, 14 uur, verbleven we voor twee nachten in Agnes Water. De rit van Airlie Beach naar Agnes Water duurde 10 uur en we hadden gekozen voor een nachtbus, zodat we het meeste van de rit konden slapen. We kwamen om 7.00uur al aan in Agnes Water. Agnes Water is een klein plaatjes waar je goedkoop kan surfen en de Scooteroo kan doen. Dit is een motorrit op een Harley Davidson, waar je aan deel kan nemen zonder een motorrijbewijs te hebben. Ze gaan dan ook niet zo hard. Maar wij kozen ervoor om na de Whitsundays even helemaal niets te doen. Onze dagen in Agnes Water zagen er dan ook zo uit: uitslapen, ontbijten, naar het centrum/de zee/het zwembad, tussendoor nog lunchen, avondeten en 's avonds een biertje drinken en vroeg naar bed. Het was een fijne, rustige plek om te zijn voor een paar dagen, maar wij zijn er weer klaar voor om door te gaan naar Hervey Bay! Hier staat het grote avontuur naar Fraser Island op ons te wachten.

Hervey Bay (11-01)
Om 8.30uur vertrokken we vanaf Agnes Water naar Hervey Bay waar vandaan ons avontuur naar Fraser Island begon. Hier arriveerden we om 11.00uur, een kort ritje dit keer! Aangekomen bij ons hostel moesten we een uurtje wachten totdat onze kamer klaar was. Na eindelijk onze tassen gedumpt te hebben zijn we op pad gegaan om een lunch te scoren. Deze middag moesten we ons tot 16.00uur zien te vermaken, want dan begon de voorlichting voor het avontuur op Fraser Island. Na een wandeling gemaakt te hebben rond ons hostel, zijn we naar het strand gelopen om wat foto's te schieten en te genieten van een ijsje! Eindelijk was het 16.00uur en kon de voorlichting beginnen. En ja, ook de drukke en trubbelige avond... Een groep van 34 personen was er klaar voor om met ons mee op avontuur te gaan. Voor de voorlichting begon raakten we aan de praat met Wade, een gezellige gast uit Canada, waar we uiteindelijk veel lol mee hebben gehad. Tijdens de voorlichting werd verteld wat we wel en niet mee moesten nemen tijdens de trip. Benadrukt werd: "Neem meer alcohol mee dan je denkt te drinken!" Uhm oke! Ook makkelijk te bereiden eten werd aangeraden, aangezien je 3 dagen in een kamp verblijft waar weinig luxe is en het dus geen zin heeft om uren te gaan koken en afwassen. Het werd aangeraden om met een groepje boodschappen te gaan doen zodat je het budget laag kon houden. Per persoon 3x ontbijt, 3x lunch en 2x avondeten. Na de voorlichting was onze groep al snel gevormd met o.a. de Canadees, een Schot, een Duitser, twee Zweedse en twee Engelse. Een mooi combinatie dus! Op naar de supermarkt. Lekker makkelijk was ons motto dus als ontbijt Corn Flakes met melk, de lunch werd sandwiches en voor het avondeten hadden we brood met hamburgers. Uiteraard hadden we voldoende goon (wijn) ingeslagen, water en genoeg chips om onze tussentijdse honger te stillen. We waren er klaar voor! De gehele groep van 34 personen moest verdeeld worden over vier auto's, per auto konden er acht personen in. Dat betekende dat wij als groepje al een auto vol hadden, waarvan er één van onze groep helaas in een andere auto moest. Terug in het hostel hadden we onze rugzak voor Fraser Island ingepakt en zijn we op tijd gaan slapen, want het zullen drie vermoeiende dagen en twee korte nachten gaan worden.

Van Hervey Bay naar Fraser Island (12-01)
Om 5.00uur ging de wekker vandaag... Het avontuur naar Fraser Island kon beginnen! Voor 6.00uur moesten we ons uitchecken bij de receptie en onze backpack opbergen in een kluisje. Nog even snel ontbijten en om 6.30uur kregen we een introductie film te zien over de veiligheidseisen voor het berijden van een jeep 4x4. Ook werd het leven op Fraser Island beschreven en welke veiligheidseisen hier bij horen. Fraser Island is een zandeiland met duinen, een regenwoud en bossen. De wegen zijn alleen berijdbaar voor auto's met vierwielaandrijving en het strand wordt gebruikt als 'snelweg'. Ook leven er dieren, de aandacht ging voornamelijk uit naar de dingo's. Hier komen we later op terug. Om 7.30uur waren eindelijk alle wagens ingeladen en konden we richting de ferrie.
Na de trip op de ferrie mochten we de hete jeep weer in, en ja hoor daar gingen we: de bossen in en het losse zal op! Gelukkig had niemand een hangover, want de gehele rit was het hobbel de bobbel. Met z'n alle schudden we door de wagen heen en weer. Het rijden van dit stuk was een hele opgave maar gelukkig hadden we Wade! De eerste stop was bij Lake Birrabeen, een prachtig strand met helder blauw water omringd door bossen. Dit meer is volledig gevuld met regenwater. Na te hebben geluncht zijn we doorgegaan naar Lake Wabbi. Hiervoor moesten we eerst bijna een half uur door de bossen wandelen met de felle zon op onze rug. Eenmaal boven aangekomen was een zandverstuiving het enige wat je zag... Het leek wel een woestijn. Nadat we een aantal meters naar links liepen zagen we eindelijk het meer onderaan een duin liggen met een hele stijle helling! Na deze lange wandeling en het facking hete zand renden we hier letterlijk en figuurlijk naar toe. Je verbrandde gewoon je voeten eraan, het duurde dan ook even voor het water deze hadden afgekoeld. Het werd ons afgeraden om van deze stijle duin af te rennen, omdat we de afgelopen jaren een aantal mensen zijn overleden nadat ze door de snelheid vielen en hun nek braken. Maar rustig lopen was hier echt onmogelijk. In dit water zwommen ook visjes die aan je voeten sabbelen/zuigen om de dode huidcellen weg te halen. Na ons hier een paar uur vermaakt te hebben keerden we terug naar de jeep. De eerste avond in ons basis kamp kon beginnen! Het kamp was afgezet met een hek en een schokdraad zodat de dingo's die er rond liepen niet het kamp op konden. De slaapzakken en matjes werden uit de auto's gehaald en de tentjes werden ingericht. BART Toernooi is er niks bij... ;) Geen opfris momentje, want er waren geen douches dus de BBQ werd aangeslingerd en de zelfgemaakte hamburgers smaakten fantastisch! De ondergrond voor de avond was gemaakt: Let's play some drinking games! Thuisfront bereidt je maar voor, want wij hebben weer heel wat nieuwe drinkspelletjes geleerd hier die we jullie niet willen onthouden. We eindigden de avond op het strand, waar we de meest mooie sterrenhemel ooit hebben gezien. De grote hoeveelheid sterren bekeken we met z'n alle liggend in het zand.

Fraser Island (13-01)
"I got a hangover, wo-ohho! I've been drinking too much for sure. I got a hangover, wo-ohho!" Onze wake up call om 6.45uur! Goedemorgen... Oké, we hebben wel eens betere nachten gehad maar op naar een nieuwe vette dag! De cornflakes met melk als kater ontbijt smaakte best goed en wij waren weer klaar voor een nieuwe dag. Ofja, op de Zweedse jongen na. Eerste hangover in onze groep was een feit, als ie de wagen maar schoon houdt. ;) Vandaag startte Larissa de Jeep en reed ons over het strand richting Eli Creek, een rivier langs het strand met ijskoud water waarin je naar beneden kon drijven. Vanuit daar nam Melissa het stuur over en reden we richting het scheepswrak Maheno. Daarna was het weer tijd voor een lekkere 'sandwich met chips en een appel' lunch. Met onze gevulde buik gingen we richting de 'Champange Pools'. Dit waren drie kuilen achter rotsen, die bij elke golf langzaam volstroomden met zeewater. Hier werd de groep bij elkaar geroepen voor een kodak momentje! Daarna gingen we door naar Indian Heads, een vulkaanrots die ons een prachtig uitzicht gaf over de zee. Echt heel gaaf! Ook hadden we hier nog haaien, schildpadden en roggen gespot! Omdat we hier een flinke klimtocht gemaakt hadden, stopten we op de terugweg nog even langs Eli Creek om met een duik het zoute water en zweet van ons af te spoelen, aangezien we geen frisse douche konden pakken. Bij terugkomst op het kamp werd de dag nog even na besproken en al snel lagen de hamburgers weer op de grillplaat! Ook deze avond werd weer gevuld met drankspelletjes zoals Kingzen, Beerpong en Flip Cup. De toestand op het eind van de avond was weer zoals vanouds, maar hopelijk geen kater morgen...

Van Fraser Island naar Hervey Bay (14-01)
De laatste dag op Fraser werden we weer vroeg gewekt met het liedje: I'm so lonely! En... GEEN HANGOVER! Hoe is het mogelijk, maar wij waren blij. Vandaag moest alles weer opgeruimd en ingepakt worden, want het avontuur op Fraser zat er helaas weer bijna op. We hadden vandaag nog één stop bij Lake McKenzie, een helder blauw meer, omgeven door witte duinen en ook dit meer bevat alleen regenwater. Hier hebben we onze laatste uren mogen genieten van het geweldige uitzicht en het heerlijke frisse water. Daarna reden we richting de ferrie. Hier konden we onze lunch eten en nog even chillen, want we moesten nog anderhalf uur wachten voordat we de ferrie op konden. Na de tocht op de ferrie en de rit terug naar het hostel werden de auto's snel uitgeruimd en stonden er al snel rijen voor de douche... Wat was het heerlijk om je eigen weer even helemaal op te frissen! Hoe kapot we ook waren, de dag was nog niet voorbij. We besloten met de hele groep uit eten te gaan bij een pub! Dit heerlijke etentje werd vervolgd door drankjes en afgesloten met een karaoke avond! Het liedje van de avond was: "I've had the time of my life. No I never felt this way before!" Wauw, wat hebben wij hier een top tijd gehad en genoten met de super gezellige mensen die we hier ontmoet hebben!

Van Hervey Bay naar Noosa Heads (15-01)
Back to reality! Vandaag was het tijd om afscheid te nemen van al de leuke mensen die we hadden ontmoet. Gelukkig gingen er drie mee naar het zuiden, maar de rest vervolgende hun reis richting het noorden. Snel nog even iedereen op Facebook toevoegen, de laatste knuffels geven en dan was het echt tijd om te gaan. Om 11.00uur pakten we de bus richting Noosa Heads. Dit was weer een rit van vijf uur dus we kwamen pas tegen 16.00uur aan bij ons hostel. Bij aankomst hebben we meteen boodschappen gedaan en nog wat geregeld voor het bezoek aan de dierentuin komende zondag. Daarna was het een gekkenhuis in de keuken! Een volgeboekt hostel... Ja dat konden we wel merken. Het duurde even voor we al ons servies bij elkaar gesprokkeld hadden, maar gelukkig waren de tortellini's met kip snel klaar! De avond sloten we rustig af met een biertje, langzaam afkicken. ;)

Noosa Heads (16-01)
Na eerst heerlijk uitgeslapen te hebben stond er helaas veel bewolking en een harde wind vandaag. We startten daarom de dag maar met het doen van onze was. Het weer werd helaas niet veel beter, maar het was gelukkig droog. We besloten een wandeling te maken naar het Noosa National Park. Waarom? Ja dat vroegen we ons vier uur later ook af... Het begin van het National Park was wel de moeite waard, hier had je een mooi uitzicht over de hele kust en konden we wat surfers spotten. We hadden geen zin om de gehele kust af te lopen dus dachten slim te zijn met het pakken van een route binnendoor. Maar helaas, na een uur lopen wisten we dat we er niet zo makkelijk vanaf konden komen. In totaal hebben we zo'n drie uur door het zand in de bossen gelopen, op onze slippers, zonder dat daar ook maar iets te beleven viel. En jullie maar denken dat wij niet aan onze conditie werken! Pfoe, snel nog even wat boodschappen doen, koken, afwassen, douche, onze backpack weer in pakken en daarna belanden we uitgeteld op bed!

Noosa - Australia Zoo - Brisbane (17-01)
Vandaag verlaten we Noosa om richting Brisbane te gaan, maar eerst een stop bij de Steve Irwin Zoo. Samen met Lois, die we ontmoet hadden bij onze trip naar Fraser Island, gingen we naar de dierentuin. Weer een keer iets anders dan de dingen die we afgelopen tijd hebben gedaan. Onze bus vetrok om 08.00 uur. Om deze rit in te plannen, we moeten namelijk al onze busreizen zelf plannen, moesten we wel wat meer geduld hebben dan bij de andere. Omdat de WiFi in Australië niet zo goed is als je verwacht, duurde het ten eerste al even voordat je eindelijk op de juiste pagina was. Als je eenmaal op de pagina was moest je nog de plaatsen intypen waar je naartoe wilde, dit hd ook even tijd nodig. Nu hadden wij weer de pech dat de website net deed alsof we deze rit niet konden plannen?! Dachten wij dan... Maar het bleek dat we eerst de ene rit moesten verwijderen, die we eigenlijk al hadden ingepland naar Brisbane, om de andere te kunnen inplannen. Heel ingewikkeld allemaal maar na een half uur tobben was het gelukt! En wat is nou een halfuur op 13 weken haha. De busrit duurde anderhalf uur en daar stonden we dan, bij de ingang van de Steve Erwin Zoo! Gelukkig hadden ze hier kluisjes waar we onze backpacks konden stallen, dus hoefden we hier niet de hele dag mee rond te sjouwen. We begonnen onze ronde in de dierentuin bij de schildpadden. Dit waren geen gewone schildpadden maar enorme, reusachtige schildpadden! Wij wisten niet dat ze zo groot konden worden. Het waren wel leuke beesten om naar te kijken. Maar we hadden nog meer te zien, dus we moesten door... Op naar de koala beertjes. Wat zijn deze toch schattig! Wisten jullie overigens dat koala's 80% tot 90% van de dag slapen. Saai eigenlijk, maar ze blijven schattig. De volgende halte was de Kangaroos. In deze dierentuin kon je rondlopen tussen de Kangaroos zonder dat er een hek tussen beide zit. Een mooie gelegenheid om eens een selfie met een Kangaroo te maken! Dit was nog moeilijker dan gedacht, maar we hebben een paar leuke kunnen maken haha. Om 12.30 uur begon de grote show van de dierentuin, de show met krokodillen. Een leuke bijkomstigheid, de vrouw van Steve Irwin en zijn kinderen spelen grotendeels mee in deze show! Om te beginnen lieten verschillende medewerkers van de dierentuin een aantal (grote) vogels zien. Mooi om te zien hoe deze vogels zijn afgericht. Maar hier kwamen we niet voor... Wij willen krokodillen zien! Hier hoefden we gelukkig ook niet lang op te wachten. En wat ze allemaal met die krokodillen doen... Wij doen het ze niet na, wat gevaarlijk! Maar wel gaaf om het te zien! Na de show was het tijd voor de lunch en daarna op naar de rest van de dieren, want er was nog zat te zien. Om 17.00 uur vertrok onze bus vanaf de dierentuin richting Brisbane. We hadden echt een leuke dag gehad! Precies twee uur later stonden we in onze kamer in het hostel in Brisbane. Nu eerst maar eens eten, want een honger dat we hebben! Om niet al te moeilijk te doen en omdat het al redelijk laat was, werd het MacDonalds vanavond. Mmm de heerlijke frietjes met gesmolten kaas en bacon! Hopelijk hebben ze deze ook in Nederland tegen de tijd dat we terug zijn. Nog even kletsen met het thuisfront aangezien ze hier toch gratis WiFi hadden en in ons hostel niet en toen was het bedtijd. Het was een leuke maar vermoeiende dag!

Brisbane (18-01)
Vandaag hadden we een relax dag. Eerst heerlijk uitgeslapen, daarna gingen we de Lagoon en het park in Brisbane maar eens gaan verkennen. Sinds Noosa hebben we niet heel lekker weer gehad, maar hier in Brisbane is het alweer een stuk beter en daarnaast hield het weer ons niet tegen om plaats te nemen langs de Lagoon. Rond etenstijd liepen we terug met een stop bij de supermarkt om eten te kopen voor vanavond. Loïs is niet zo'n goede kok, dus laten wij ons beste kant zien en ook voor haar koken. Op het menu stond tagliatelle met een roomsausje, champignons en bacon met als toetje een heerlijke (niet zelfgemaakte) chocolade mouse! Na het eten maakten we ons klaar voor vanavond. Men zegt dat er bierpong werd gespeeld in het café dat aan ons hostel grenst. Laten we dit nou net leuk vinden! Maar helaas werd er vanavond helemaal geen bierpong gespeeld dit hadden ze veranderd in een karaoke avond. Wat een tegenvaller. Dan maar een biertje doen en kijken of er iets anders in de buurt te doen was vanavond. De groep van vanavond bestond uit Lois, Jordan (onze roommate) een Duitser en een Zwitser. Net op het moment dat we weg wilden gaan kregen we gratis een grote biertap voor onze neus. Wij waren vanavond de proefkonijnen. Maar dat vonden wij niet erg en het bier smaakte nog goed ook. We hoorde dat er een gezellige club zat in het centrum van de stad, bij een ander hostel. Let's go! Rond een uurtje of 2.00uur vonden we het wel mooi geweest en zijn we terug naar ons hostel gegaan.

Brisbane (19-01)
Na de gezellige avond/nacht van gister hadden we het deze ochtend wel een beetje zwaar, dus bleven we wat langer op ons bed liggen. Maar niet te lang, want we hadden een bezoek aan de XXXX bierbrouwerij op de planning staan vandaag. XXXX is het grootste biermerk van Australië. Bij de receptie vroegen we nog even welke kant we op moesten en daar gingen we dan. De wandeling was 15 à 20 minuten, maar met alle heuvels was het toch nog een heel eind. De ingang was wel even zoeken. Een half rondje om het 'grote' gebouw liet ons uitkomen bij de achterkant van het gebouw, waar een medewerker ons vertelde dat we aan de andere kant moeten zijn... Gelukkig begon de rondleiding pas over 10 minuten, dus we waren mooi op tijd. Onze toergids vertelde ons dat we geen tassen of losse items mee mochten nemen in de brouwerij, om veiligheidsredenen. Ook onze slippers moesten we inruilen voor schoenen en het dragen van een veiligheidsvest en veiligheidsbril was verplicht. De toer duurde in totaal een klein uurtje waarna we vier verschillende biertjes mochten proeven en twee bonnetjes kregen voor een gratis biertje. Wij vonden één wel genoeg, want van zo'n rondleiding krijg je honger en het was intussen al half 2 geweest. Tijd voor de overheerlijke frietjes van de MacDonalds met gesmolten kaas en bacon. Wat een uitvinding is dit haha, ook goed tegen de kater! Op de terugweg besloten we om het centrum van Brisbane maar eens te gaan bekijken en aangezien bij Larissa hier alles kapot gaat ook maar weer het een en ander shoppen. Wat wij vrouwen heel vervelend vinden. :) 's Avonds gingen we eten bij het café grenzend aan het hostel. Op dinsdagavond kreeg je hier bij het nuttigen van een drankje, een pizza voor 5 dollar. Morgen reizen we verder naar Surfers Paradise, dus vanavond gingen we vroeg richting ons stapelbedje.

Brisbane - Surfers Paradise (20-01)
Een uurtje rijden vanaf Brisbane ligt Surfers Paradise. Onze volgende woonplek tijdens deze reis. Hier arriveerden we om 12.00 uur, waar het busje van ons hostel al op ons stond te wachten. Een snelle inspectie in het hostel en tijd om het strand op te zoeken. Nog geen 10 minuten lopen van ons hostel lag het strand van Surfers Paradise, een groot strand met aan de ene kant de zee en de andere kant hoge gebouwen. Van flats tot wolkenkrabbers. Wat een apart gezicht dit, maar erg gaaf! Op de terugweg van het strand naar het hostel deden we nog even wat boodschappen voor het avond eten en het ontbijt morgen. Vanavond stond een lekkere zelfgemaakte clubsandwich op het menu. Woensdagavond is het ook altijd kroegentocht bij ons hostel en we hadden wel zin in een avondje uit en nieuwe mensen te leren kennen. De avond begon met een aantal drankspelletjes, daarna liepen we richting het centrum. De eerste stop was Melbad, de tweede stop Beergarden en Vanity was de derde kroeg die we bezochten en die leek al wat meer op een club. Onze laatste kroeg was Sincity hier bleven we de rest van de avond. Maar wij vonden het om 02.00uur wel genoeg geweest en liepen terug naar het hostel. Wat nog best een aardige wandeling was, maar omdat je overal was gestopt had je dit niet in de gaten. Maar we hadden ons hostel weer gevonden dat was het belangrijkste.

Surfers Paradise (21-01)
Omdat we redelijk laat in bed lagen, onze kamergenoten niet zo zachtjes deden in de vroege morgen, we ontzettende kraakbedden hadden en we ook nog eens bijna in de keuken lagen dus steeds gewekt werden bleven we deze ochtend wat langer in bed liggen. Beetje kletsen, foto's terug kijken en wifi'en. Ook wel eens fijn zo'n zondagochtend. Nadat we hadden ontbeten gingen we richting het centrum, want er moesten nog souverniers geshopt worden. En met een smoothie van Boost, op aanraden van Kim, kwamen we deze middag wel weer door! Wat een zwaar leven hebben we ook haha. Helaas voor de thuisblijvers, het shoppen van souverniers is hier niet gelukt. ;) Vanavond staan er hotdogs op het menu 'as much as we can eat' voor 5 dollars. Beter dan zelf koken! Helaas na twee hotdogs zaten we helemaal vol. Voor zo ver 'al we can eat'.

Surfers Paradise (22-01)
Na een heerlijke rustige nacht slapen stonden we vandaag vroeg op om een hele dag op het strand door te brengen. Met onze handdoek, zonnebrand, flesjes water (750ml) en koekjes kwamen wij de hele dag wel door. Bijna dan... Een fles water (1,5L) hadden we toch nog wel extra nodig om ons vochtgehalte op pijl te houden. Het fijne aan Surfers Paradise was dat het hier, sinds dat wij er zijn, best hard waaide. Zo konden we het wel een aantal uren volhouden zonder weg te zweten. En door ons al opgebouwde tintje verbrandden we niet heel snel meer! Waar dat tintje al niet goed voor is. ;) Om 16.30uur vonden we het wel mooi geweest en nadat we onze boodschappen binnen hadden, liepen we terug naar ons hostel. De harde wind op het strand had ook zijn nadelen. Na 5 minuten op het stand te liggen zat heel je lichaam onder het zand. Een douche konden we nu dus wel gebruiken! Het programma voor vanavond?? Ons blog schrijven, want dat was ondertussen alweer twee weken geleden. Morgenvroeg vertrekken we naar Byron Bay!